De levende arabesk: dans in de moderne kunst

De jaren rond 1900 moeten erg bewegelijk zijn geweest. Geen kunstvorm was in die tijd zo populair en invloedrijk als dans. Schilder- en beeldhouwkunst, muziek en poëzie en niet te vergeten de decoratieve kunst van de Art Nouveau putten zich uit in het weergeven van beroemde danseressen, dans in het algemeen of dans als 'absoluut ritme'. Uiteindelijk smelten alle kunstvormen samen in het totaalkunstwerk van het Russisch Ballet.


Het moderne levensgevoel: de dans in avant-garde en Art Déco

Sinds Einstein in zijn 'speciale relativiteitstheorie' suggereerde dat de vierde dimensie wel eens die van de tijd zou kunnen zijn, deden kunstenaars verwoede pogingen om het element 'tijd' in hun beelden en schilderijen te verwerken. Daarbij grepen ze meteen naar muziek en dans als kunsten die zich in de tijd afspelen, maar muziek bleek heel wat minder makkelijk zichtbaar te maken dan dans.
De wereld leek zich in de jaren twintig te vernieuwen, en dans was dé uitdrukking van die moderne wereld. Bij duizenden werden schoorsteenmantelsculpturen en decoratieve platen vervaardigd die beweging voorstelden in de gedaante van moderne of exotische danseressen.


Josephine Baker en het zwarte tumult

Josephine Baker beheerste de 'années folles' in Parijs als geen ander. De levenslust en erotiek van haar 'Revue nègre' inspireerde zowel beeldend kunstenaars als architecten. Met haar kwamen jazz, blues en charleston in de mode in Europa, maar bloeide eveneens het primitivisme.


 

terug naar Publicaties

voorpagina