Het gaat bergafwaarts

De Villa Tugendhat in Brno, een van de belangrijkste woonhuizen van de twintigste eeuw, dreigt de heuvel af te glijden. Zusterstad Utrecht snelt te hulp.

Michel Didier 2003

Al tien jaar heeft Utrecht een stedenband met Brno. Brno? Brno. Of Brünn, zoals de Moravische hoofdstad in Habsburgse tijden heette. Waarom met Brno? Omdat beide steden een architectonisch monument uit de jaren twintig herbergen. Sterker nog: van de toptien van twintigste-eeuwse gebouwen staat er een in Utrecht en een in Brno. Beide zijn villa's van een held, een architect uit de heroïsche periode van het modernisme: Utrecht heeft het Schröderhuis van Gerrit Rietveld, Brno de Villa Tugendhat van Ludwig Mies van der Rohe.
In beide Unesco-monumenten spelen innovatieve ruimtelijke concepten en een nauwe relatie tussen binnen en buiten een belangrijke rol. Beide zijn voormalige woonhuizen en nu openbaar toegankelijk, maar daarmee houden de overeenkomsten op. Het Schröderhuis (1924) is het resultaat van een innige en vruchtbare samenwerking tussen architect en opdrachtgever, Truus Schröder-Schräder, en is voorbeeldig gerestaureerd. Villa Tugendhat (1928-30) is vele malen groter, het product van een solitair genie, die zijn bewonderende opdrachtgevers meezoog in zijn visie, en er beroerd aan toe.

Textielfabrikant
De familie Tugendhat had een heel behoorlijke positie in de textielindustrie van Brünn, dat in de negentiende eeuw onstuitbaar groeit. De kroon op de $Aufgang$ van de familie is het huwelijk van Fritz met Grete Weiss, dochter van de puissant rijke textielfabrikant Löw-Beer. Grete is gescheiden van Hans Weiss, die een filiaal van de Mos Löw-Beer-fabriek in Duist Silezië leidt. Na vier miskramen en één gezonde dochter is Gretel het zat. De kersverse Tugendhatjes maken in Berlijn kennis met de architect Ludwig Mies van der Rohe, docent aan het Bauhaus in Dessau. Hij heeft zojuist de opdracht gekregen het Duitse paviljoen te ontwerpen voor de Wereldtentoonstelling in Barcelona in 1929 en het echtpaar is verrukt van zijn ontwerp, waarin een paar dunne stalen zuilen een breed overkragend dak dragen en de losstaande muren de naar buiten open ruimte verdelen. Fritz en Gretel vragen hem iets dergelijks voor hen te ontwerpen, zonder rekening te houden met de kosten.
De familie Löw-Beer heeft het echtpaar voor hun huwelijk een perceel ten geschenke gegeven op een heuvel die uitkijkt over het centrum van Brünn, met de middeleeuwse burcht Spilberk. Mies komt kijken en raakt op zijn beurt enthousiast over het behoorlijk schuin aflopende stuk grond, waar hij zijn idealen in kwijt denkt te kunnen. Inmiddels heeft hij volgens eigen zeggen het degelijke bouwen achter zich gelaten en is hij architectuur als intellectuele bezigheid gaan beschouwen. Het huis zal een revolutionair ruimteconcept worden, met een niet eerder vertoonde integratie van binnen en buiten.
De architect zelf herinnerde zich de opdracht heel anders: "De heer Tugendhat kwam naar me toe. Hij was een zeer voorzichtig man; hij geloofde niet in één dokter - hij had er drie. Hij koos mij om een eigenaardige reden: hij had een huis gezien dat ik had ontworpen toen ik zeer jong was. Het was goed gebouwd en hij wilde iets dergelijks. Ik kan me herinneren dat het Kerstavond was toen hij mijn ontwerp onder ogen kreeg. Zijn hart begaf het bijna. Maar zijn vrouw had belangstelling voor kunst. Ze had een paar Van Goghs; ze zei: laten we er nog eens over denken… Hij was een zakenman, geloof ik. Op Nieuwjaarsdag kwam hij naar me toe en zei hij dat ik aan de slag kon."
In de twee jaar die volgen, past Mies het ontwerp voortdurend aan, hoewel het wezenlijk hetzelfde blijft, tot aan de gordijnroeden toe. Fritz en Grete Tugendhat geven hem de vrije hand, maar steggelen over het interieur: "Ik geef in alles toe, maar niet in de meubels", verklaart Fritz. "Dat is jammer", antwoordt Mies en stuurt zijn hoofdopzichter niettemin met de vrachtwagen vol door hemzelf ontworpen meubels naar Brünn, met de waarschuwing: "Hij zal eerst kwaad zijn". Als de eerste stoelen worden binnengedragen, woedt Fritz: "Naar buiten ermee", maar 's middags heeft hij zich er al aan gehecht.

Gigantisch
De voltooide villa overrompelt vriend en vijand. Die laatste blijkt vooral in de hoek van de modernistische architecten. Omdat alles harmonieus geproportioneerd en op elkaar afgestemd is, valt op foto's niet op dat de villa gigantisch is: de befaamde woonkamer, annex muziek-, ontvangst- en eetkamer, meet liefst 280 vierkante meter. De vrijstaande wanden zijn van onyx, glas en Makassars ebbenhout en ook in de rest van het huis is niet op een dubbeltje gekeken. Voor de meeste moderne architecten betekent functionalisme en rationalisme gestandaardiseerde woningcomplexen zonder overbodige frutsels en andere luxe. Van het geld dat de Villa Tugendhat heeft gekost, zouden dertig traditionele - en natuurlijk veel kleinere - huizen gebouwd kunnen worden. Schande.
Gretel en Fritz verdedigen hun paleis, hoewel Grete later toegeeft tot de voltooiing geen flauw benul te hebben gehad van het resultaat: "We konden geen bouwtekeningen lezen". Na een gewenningsperiode zijn ze blij in zo'n onopgesmukt huis te kunnen wonen en, verklaart Grete, bij elke thuiskomst overvalt hen een diep $Daseinsgefühl$.
Onder de dreigend samenpakkende wolken van het nationaal-socialisme wordt het Daseinsgefühl in de komende jaren steeds navranter. De Tugendhats stellen hun onvergelijkelijk luxe villa open voor vooral joodse vluchtelingen. Voor andere bezoekers heeft Fritz een opmerkelijk staaltje publieksconfrontatie in huis: hij blokkeert de ruimte waarin het bezoek zich bevindt, filmt dat ongezien vanuit een belendende ruimte, ontwikkelt de film in de donkere kamer op de benedenverdieping en vertoont hem in de projectiezaal die hij Mies heeft laten inbouwen aan de gasten die nog aan het bijkomen zijn van hun vervreemdende ervaring. Zo voelt het nou om opgejaagd te zijn.
Als de Duitsers in 1938 Tsjecho-Slowakije bezetten, vluchten Fritz en Gretel via Zwitserland naar Peru. De villa wordt geconfisqueerd en doet dienst als ontwerpbureau van de vliegtuigbouwer Messerschmidt. Na de capitulatie trekken de paarden van het Rode Leger erin. Later verbouwen de Tsjechen de villa tot gymzalen, met leggers in de living. Als Mies foto's van zijn verminkte bouwwerk onder ogen krijgt, grinnikt hij: "Weet je, het ziet er helemaal niet slecht uit zo."
De Tugendhats keren terug naar Zwitserland, waar ze in Sankt Gallen een vergelijkbare villa laten bouwen, die op veel vijandiger persreacties mag rekenen dan in Brünn het geval was: 'een mengeling van varkensstal en moskee'. Hoewel de villa in Brünn zwaar beschadigd is bij bombardementen, wordt de ernstigste schade toegebracht na erkenning als nationaal erfgoed: in de jaren tachtig wordt onherstelbare schade toegebracht aan keuken, badkamer en andere ruimten bij nodeloos ingrijpende restauraties, waarbij originele materialen vervangen worden door goedkope. Een beschamend toppunt is de vervanging van de twee reusachtige, vijf meter brede ruiten in de woonruimte door aan elkaar gelijmde ruiten van tweeënhalve meter. Oorspronkelijk konden deze ruiten elektrisch in de grond verzinken, zodat binnen- en buitenruimte één werden. Sinds de restauratie werkt het mechanisme niet meer, evenals de voor die tijd ongebruikelijke vloerverwarming - Mies wilde geen radiatoren in zicht. De ooit zo glorieuze trap naar het gazon is lelijk afgebrokkeld, maar de grootste bedreiging zijn de verrotte fundamenten: de villa dreigt langzaam van de heuvel af te glijden.
Afgelopen maand vond in Utrecht een symposium plaats over het werelderfgoed van de zusterstad. De gemeente Utrecht gaat geld inzamelen. Er zal veel meer nodig zijn dan de oorspronkelijke bouwsom.

NIW, 2003