Lezingen 2017

Hieronder vindt u de lezingen op mijn repertoire. Als u een lezing wilt organiseren, kunt u die aanvragen via Tijd/Ruimte.

Design
Film en fotografie
Kunst en sport
Kunst en literatuur
Kunst en muziek
Kunst en erotiek
Kunst en esoterie
Kunst en exotiek
Kunst en mythologie
Kunst en eten drinken roken
Kunst en vorsten
Kunst en vrouwen
Licht kleur beweging
Kunst en geschiedenis
Oudheid
Middeleeuwen
Renaissance
Barok
Romantiek
Realisme Impressionisme
Symbolisme
Expressionisme kubisme futurisme
Constructivisme Surrealisme Magisch Realisme
Naoorlogs
bouwkunst en steden

20 Realisme, Impressionisme etc

Het Parijs van Van Gogh
Vincent van Gogh, de internationaal beroemdste kunstenaar van Nederlandse bodem, arriveerde begin 1886 in Parijs, de wereldhoofdstad van de kunst. Daar maakte hij schilderende vrienden bij de vleet en maakte hij zich snel de nieuwste stromingen en technieken eigen: impressionisme, synthetisme, symbolisme, cloissonnisme, pointillisme, divisionisme… een overzicht van de broeiende Parijse avant-garde van de jaren 1880.

Van Lourens Alma Tadema tot Sir Lawrence Alma-Tadema
Eind negentiende eeuw schoot de Friese schilder Lourens Tadema als een komeet omhoog in het Engelse schilderestablishment, om in de twintigste in volledige vergetelheid te raken. De recentelijke herwaardering van Sir Lawrence Alma-Tadema en zijn klassegenoten wijst op een kunstgeschiedschrijving die niet gefixeerd is op de eeuwige avant-garde. Portret van een schilder met de blik van een filmregisseur. Het beeldschone beeld dat hij schetst van de klassieke oudheid beïnvloedt ook vandaag de dag nog de makers van films als Gladiator en Ben Hur.

5 o’clock tea antiquity – de Victorian Olympians
Het British Empire als het nieuwe Romeinse rijk.

Peredvizjniki – Russisch Realisme rond Repin 1870–1900
Een groep schilders verenigde zich in 1870 als reactie op de artistieke uitgangspunten en productie van de Keizerlijke Kunstacademie van Sint-Petersburg. Deze kunstenaars streefden gezamenlijk naar onafhankelijkheid van de staat. De schilders wilden vrij zijn in het werk dat ze maakten en waar ze dat tentoonstelden. Ze noemden zich ‘Peredvizjniki’, de zwervers of trekkers, ook wel ‘Maatschappij voor reizende kunstexposities’ genoemd. Tot de leden behoorden grote schilders als Ilya Repin, Vladimir Makovski en Valentin Serov.
Hun benadering was eerlijk en niet geïdealiseerd. Ook de natuur en het landschap, geschilderd in frisse en heldere kleuren, waren onderdeel van hun realisme. Tot slot speelden volksverhalen en verhalen uit de Russische geschiedenis een rol. Deze kregen dankzij de Peredvizjniki een modern en nationalistisch karakter.

Noorderlicht: Scandinavische kunst 1880-1920
Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland maakten rond 1900 een ware renaissance door. Het noordse landschap, maar ook de noordse geschiedenis en mythologie werden ontdekten zowel in schilderijen verbeeld als op muziek gezet.

21 Symbolisme

Symbolisme en Art Nouveau: de Nabi’s
Een kleine, maar buitengewoon invloedrijke groep jonge Franse kunstenaars van eind negentiende eeuw noemde zich de Nabi’s, Hebreeuws voor ‘profeten’. Zij wilden de kunst uit de ivoren toren halen en vermengen met het dagelijks leven; vandaar dat zij zich toelegden op het vervaardigen van gebruiksgrafiek, glasramen, kamerschermen, waaiers, serviezen, behangsels en wandschilderingen. Hun grote voorbeeld was Paul Gauguin, sleutelfiguren waren Pierre Bonnard, Edouard Vuillard en Maurice Denis. Behalve voor de abstracte kunst legden zij ook het fundament voor de Art Nouveau. Later legden zij zich toe op monumentale wandschilderingen, onder andere voor kerken en het Paleis van de Volkerenbond in Genève.

De literaire inspiratie van Rodin
Auguste Rodin wilde bekend staan als de nieuwe Michelangelo en stippelde een nauwgezette strategie uit om dat te bereiken. Zijn bevrijding van de vorm uit het klassieke keurslijf is veel bejubeld, maar relatief onbekend zijn zijn literaire inspiraties en aspiraties. De Deuren van de Hel, zijn grootste meesterwerk, waar vele beroemde figuren als De Kus en De Denker uit ontwikkeld zijn, is zijn verwerking van Dantes Inferno.

22 Expressionisme, kubisme, futurisme

De kracht van kleur. Luminisme in Nederland en België
Lezing over de ontwikkeling van het denken over en het gebruik van kleur in de schilderkunst vanaf de Romantiek, als de verftube wordt uitgevonden en de ene kleur na de andere chemisch gefabriceerd wordt, met de nadruk op het Belgisch Luminisme, een stroming in de landschapsschilderkunst, en het iets latere Amsterdamse Luminisme van Sluijters, Gestel en Mondriaan met veel brutalere schilderijen.

Wenen 1900
Tijdens de decadente eindfase van het Habsburgse keizerrijk bloeide een uitbundige avant-garde. Schrijvers als Trakl, Schnitzler en Musil, componisten als Mahler, Schönberg, Webern, Berg en Zemlinsky, beeldhouwers als Kranak en schilders als Kokoschka, Schiele, Oppenheimer en Gerstl liepen te hoop tegen de reactionaire wereld van de Weense aristocratie en bourgeoisie. Alma Mahler bleek een reactionaire muze die middels huwelijken en affaires de verschillende kunstvormen tot elkaar bracht.

lezing met kunst en muziek.

Vorticisme, de Britse avant-garde

Vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog gaven een aantal jonge kunstenaars in Londen een on-Britse variant vorm op de continentale stijlen Kubisme en vooral Futurisme. De moderne tijd en met name beweging wilden zij in dynamische, pseudo-abstracte beelden en schilderijen uitdrukken. De Amerikaanse dichter Ezra Pound was de grote inspirator en bedacht de naam Vorticisme in 1913.

Dada
Op 9 februari 1916 om 18.00 uur werd Dada opgericht, midden in de Eerste Wereldoorlog, in het neutrale Zürich, door uitgeweken dichters en kunstenaars uit oorlogvoerende landen. Het ging dan ook om de zinloosheid van kunst en leven.

Moderne kunstenaars en de Grote Oorlog
Het uitbreken van de eerste grote Europese oorlog in bijna een halve eeuw maakte veel patriottisch enthousiasme los, ook bij kunstenaars. Kubisten werden ingezet bij de camouflage. Maar al snel maakte dat plaats voor desillusie, pacifisme en zenuwinstortingen. De expressionisten Franz Marc en August Macke en de kubisten Raymond Duchamp-Villon en Henri Gaudier-Brzeska sneuvelden aan het Westfront, de futuristen Umberto Boccioni en Antonio Sant’Elia in Noord-Italië. Anderen keerden met ‘shellshock’ van het front terug, maar de meesten bleven getekend door de Grote Oorlog. Franse, Duitse, Engelse, Russische, Oostenrijkse, Italiaanse en Amerikaanse, maar ook Tsjechische, Letse, Hongaarse en Belgische kunstenaars gaven er in hun werk blijk van.
Vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog vormden een aantal jonge kunstenaars in Londen een on-Britse variant op de continentale stijlen Kubisme en vooral Futurisme. De moderne tijd en met name beweging wilden zij in dynamische, pseudo-abstracte beelden en schilderijen uitdrukken. De Amerikaanse dichter Ezra Pound was de grote inspirator en bedacht de naam Vorticisme. Tijdens de oorlog namen de meesten dienst. Sommigen sneuvelden, anderen overleefden de slachting als ‘war artist’ en weer anderen bedachten de onwaarschijnlijke ‘dazzle’-techniek om schepen mee te camoufleren. Na het themanummer ‘de oorlog’ van hun tegendraadse tijdschrift ‘Blast’ viel de groep uit elkaar.

De Hongaarse avant-garde
De uitgebreide viering van het Millenniumfeest in Boedapest was het startschot voor een ongebreidelde, extreme avant-garde in Hongarije, die zich met de rug naar het dominante Wenen richtte op Parijs. Tijdens de Eerste Wereldoorlog zochten verschillende avant-gardisten hun toevlucht in het neutrale Nederland. Met de onafhankelijkheid in 1918 zette een hernieuwd élan in.

23 Constructivisme, Surrealisme, Magisch Realisme

1917: De Stijl in context
Schilderkunst, bouwkunst, stedenbouw, toegepaste kunst, literatuur en muziek van Neêrlands belangrijkste bijdrage aan de internationale moderne kunst

Het Bauhaus – optimisme en utopie
Begin 20ste eeuw ontstonden twee avant-gardebewegingen die de wereld met een enorme overtuiging wilden veranderen: het Expressionisme en het Constructivisme. In hun utopisch streven naar een Nieuwe Mens in een Nieuwe Samenleving gingen de twee gelijk op; in deinvulling stonden zij diametraal tegenover elkaar en die tegenstelling werd in het Bauhaus in Weimar op de spits gedreven. Van ‘glazen kathedralen’ in de Alpen tot Moskouse arbeidersclubs.

 

Joan Miró
Joan Miró kwam in 1923 uit Catalonië naar Parijs om zich bij de Surrealisten te voegen en zette zich af tegen het Kubisme (‘Ik zal hun gitaar stukslaan’). Hij werd een van de helden van het automatisme met zijn bijna abstracte, uit zijn eigen angsten en verlangens voortkomende, unieke vormentaal. Later maakte hij veelal seksueel getinte beelden en kreeg hij vele prestigieuze opdrachten, zoals van de Spaanse overheid en van het Unesco-hoofdkwartier in Parijs.

Maillol en de avant-garde aan de Mediterrannee
Sinds de negentiende eeuw is de Franse Middellandse Zeekust een Mekka voor avant-gardekunstenaars. Van Paul Cézanne, Vincent van Gogh en Paul Gauguin tot Pablo Picasso, Henri Matisse, Pierre Bonnard en Fernand Léger. Sommigen kwamen er ook echt vandaan, zoals de beeldhouwer Aristide Maillol. Nog altijd is de Côte d’Azur bezaaid met musea, gewijd aan de historische avant-garde.

Picasso – Giacometti: Afrika in Parijs
Begin twintigste eeuw raakten Afrikaanse en Polynesische sculpturen en maskers in zwang in Parijs. Moderne kunstenaars als Picasso en Matisse legden een verzameling ervan aan. De invloed van deze sculpture nègre is duidelijk aanwijsbaar in hun werk, met name de Demoiselles d’Avignon, en in dat van vele anderen tussen 1905 en 1940. Afrika drong in de jaren twintig zelfs door in de Art Déco-vormgeving: van meubels en lampen tot mode en sieraden.

Carel Willink
De meest bewonderde twintigste-eeuwse Nederlandse kunstenaar is niet Mondriaan, niet Karel Appel, maar Carel Willink. Beroemd om zijn ‘voorspellende’, onheilspellende landschappen en stadsgezichten, geliefd bij captains of industry en hotemetoten als ambachtelijk portretschilder en verzameld door de weinigen die het kunnen veroorloven. Binnenkort opent een geheel aan Willink gewijd museum zijn deuren, de deuren van kasteel Ruurlo.
Lezing met alle ins en outs, ook met alle vier de echtgenotes: Mies, Mathilde, Wilma en Sylvia. En de jurken.

De sovjet-mythe: Socialistisch realisme 1932-60
Bij decreet van Stalin werd de volledige kunst van de Sovjet-Unie begin jaren dertig naar de hand van het heersende systeem gezet. Dit betekende dat kunstenaars gedwongen werden kunst te maken die communistische idealen weerspiegelden op een voor het volk begrijpelijke wijze. Schilders werden als zodanig gelijkgesteld aan de werkende klasse, de arbeiders. In hun werken moesten ze daarom onderwerpen als het platteland, de leiders, het leger, de industrie, de landbouw, het gezinsleven en vooral de arbeider gebruiken. Ook in andere communistische landen werd later het socialistisch realisme doorgevoerd.
De Moskouse metro geldt als hoogtepunt van de neobarokke versieringsdrift van het sovjet-regime, waar volk en arbeiders verheerlijkt werden zoals adel en vorsten in voorbije tijden. Ook in Sint-Petersburg, Kiëv en andere steden ontstonden zulke ondergrondse ‘paleizen voor het volk’.

24 Naoorlogs

R.B. Kitaj en de Londense School
R.B. Kitaj (1932-2007) was vanaf de jaren zestig de spin in het web van de Londense avant-garde, een vergeleken met Parijs provinciale kunstscene waar Francis Bacon als berucht boegbeeld bovenuit stak. Al een paar jaar voor de komst van de Amerikaan Kitaj naar Londen waren vriendschappen ontstaan tussen Francis Bacon en Lucian Freud, en tussen Frank Auerbach en Leon Kossoff, die elkaar kenden van de schilderlessen van David Bomberg. Op de Royal Academy leerde Kitaj een jonge generatie kunstenaars kennen, die mede door zijn collagestijl beïnvloed werden: Peter Blake, Alan Jones, Patrick Caulfield en vooral David Hockney, die een levenslange vriendschap had met Kitaj en ook stilistisch het dichtst in zijn buurt bleef. Beiden maakten een affiche voor de Olympische Spelen in München.
Halverwege de jaren zeventig geeft Kitaj de benaming ‘School of London’ aan een groep bevriende kunstenaars die zijn voorkeur voor  figuratieve schilderkunst deelden. Ook speelt zijn joodse achtergrond een steeds grotere rol in zijn schilderkunst. Dit wordt voor de rest van zijn loopbaan de voornaamste drijfveer achter zijn werk. Zijn Amerikaanse vrouw, de schilderes Sandra Fisher, sterft tijdens de zogeheten ‘Tate War’, een polemiek gevoerd tussen Kitaj en de Britse kunstcritici, die hij van antisemitisme beschuldigt. Uiteindelijk vertrekt Kitaj naar Californië, waar Hockney nog altijd woont, uitgezwaaid door Freud en Auerbach, en gedenkt hij Sandra Fisher in tientallen – soms expliciet erotische – schilderijen.

25 bouwkunst en steden

Amsterdamse School
In de jaren twintig en dertig gold Amsterdam internationaal als het ‘Mekka van de sociale woningbouw’. Dat kwam door het socialistisch volkswoningbouwbeleid en de idealistische architectuur van een aantal architecten die al snel ‘de Amsterdamsche school’ werden genoemd. Hun expressieve gebruik van baksteen, dakpannen, lood en hout in combinatie met glas-in-lood en sculptuur leidde tot ware sculpturen, die aanvankelijk de arbeiders tot paleizen diende. Later werd de stijl tot model voor de enorme stadsuitbreidingen in Zuid en West, enigszins vervlakt tot de Nederlandse variant op de Art Déco, en tot de voorgeschreven stijl van Publieke Werken, nog altijd te bewonderen in talloze bruggen en scholen.

[/vc_column][/vc_row]
Unser studierte Kunstexperte Michel war bestens geeignet, uns durch die bekannten Amsterdamer Museen mit fachkundigen Erläuterungen zu führen. Ebenso informativ waren die Wege zwischen den Museen oder der Stadtrundgang. Wir waren drei Familien mit einem fünfjährigen Jungen, der ebenfalls gebürtig mit Wissen versorgt wurde. Wir können Michel bestens weiterempfehlen. Persönliche Nachricht vom Kunden: Nochmals herzlichen Dank für die jederzeit interessanten Führungen. Schade, dass Sie den letzten Abned bei der indonesischen Reistafel nicht dabei waren. Wir waren mit Ihnen sehr zufrieden. Gerd Bötel, Hannover, 25 Juni 2016
My husband and I spent a day with Michel at the Kroller-Muller art museum outside Amsterdam. He is very knowledgeable, wonderful story teller, spending the day with him was a delight! We will call on him again when next in Amsterdam! Gloria Harris & Moshe Sher, San Francisco, 15th April, 2016
Michel, bedankt voor het mooie lezingenseizoen! Anna Wawrzkiewicz, Amsterdam, 8 april 2016
Eine Privaftührung ist absolut empfehlenswert. Unser Guide hat uns mit seiner Fachkompetenz den Maler Van Gogh sehr Nahe gebracht. Er hat die verschiedenen Lebensabschnitte detailliert beleuchtet und aufgezeigt, dass Van Gogh immer wieder an seinen Idealen und am Leben selbst scheiterte. Sehr eindrucksvoll. Arno Negretti & Denise Zeller, Winterthur, 11 September, 2015
The collection of the Van Gogh Museum, of course, is exceptional, and our guide was an expert who was also engaging and entertaining. Jane & Paul Quirer, Fresno, August 20, 2015
Michel Didier led a very comprehensive and excellent tour covering a lot of ground with a great ending at the Beginhof and the Amsterdam Museum. Peter Karsten, Kansas City, 18th September, 2014
It all worked very well! The docent at the Rembrandt House Museum was also wonderful. Michel was very knowledgeable and eager to answer all of our questions. Thanks for another great experience! Catherine Parr & Alison Heartwell, Fredericksburg, VA, 5th September, 2014
The highlight of our trip to Amsterdam was in no doubt our visit to the Kroller-Muller Museum. Because it is so difficult to get there we decided to hire a private guide and did not regret our decision to do so one iota. Michel Didier was a brilliant guide. His knowledge of Van Gogh and the other artists represented at the museum was remarkable. It was so satisfying being made aware of Van Gogh’s private life as well – it all came alive. I actually cannot recommend Michel highly enough. We had a great day. Mike Linck, Cape Town, SA, 11th June, 2014
We really did have a stunning day and cannot thank you enough for your contribution towards it. You really have made Van Gogh come alive to me. As it turned out Mike lost the poster we had bought of his sea scene at the Museum and I managed to order it on line (the postage came to 4 times the cost of the poster) but it is hanging in our garage and every time I look at it that warm feeling comes over me – almost as though Van Gogh’s talking to me. Thank you for making it such an exceptional day. Karin Newton, Cape Town, SA, 11th June, 2014
Michel is a fount of wisdom on Amsterdam - its history, culture, mythologies - and of course knows his way around the city center. We sampled many "treats" (my husband would not call fresh herring a treat, but I did). I would recommend that this tour be regularly offered. Helen Scott & Ira Nordlicht, Rye, NY, 23rd May, 2014
It was a very interesting walk in the Museum. The Docent was excellent. 15th April 2014
Our guide Michel Didier was extremely engaging, personable which is what everyone wants. Not rehearsed speech but engaging, fun, enthusiastic. As well as well versed in his subject. All the elements of a "friend" in the city. It is fun to mix history with today history, economy, what makes Amsterdam the city it is today too for people who will sign up only for 1 tour in the city. Dominique & James Ashton, Menlo Park, CA United States, 4th April, 2014
Geachte heer Didier, beste Michel, Bijzonder veel dank voor uw grandioze rondleiding. Iedereen was erg enthousiast. Marie Thérèse Steenberghe, Dordrecht, 24 maart 2014
Geachte heer Didier, Naar ik zo gesondeerd heb waren alle leden van de lezingenclub heel enthousiast over uw uitstekende lezing over koning Willem II. U hebt een prachtig en interessant perspectief van zijn leven geschilderd. Daarbij hebt u ons ongelooflijk veel beeldmateriaal kunnen voorschotelen. Het was een zeer instructieve middag. E. Quarles van Ufford-de Zoeten, Velp, 20 maart 2014
Dear Michel, Thank you SO much for a really fabulous morning at the museums on Saturday. Everyone was thrilled with your fascinating explanations and insights into the life and work of Van Gogh and the extremely good overview you gave us at the Stedelijk. I know the group seem rather unresponsive and uncommunicative at times but that is because they are concentrating so hard and enjoying the intellectual experience. They really enjoyed their morning with you. Charles and I would like to stay in touch with you and hope to work with you again in the future. Jane Rae & Charles Fitzroy, London, 13th March, 2014
MIchel is a wonderful guide. The depth of his knowledge and love of his city shine through the entire walk. We learned so much about places we had walked by many times. He gave us multiple insights into the political, economic, social and aesthetic contexts of Amsterdam - complete with the quirks and complexities of the Dutch. We hope to return to Amsterdam and take other tours with him. Stefan & Karen Kieserman, New York, 23rd december 2013
What a wonderful day we had with Michel. He is knowledgeable about the art and artists. He knows the [Kröller-Müller] museum and gardens very well and the tour went smoothly. He also took us to the hunting lodge which was a treat. In addition to his expertise in art he is a very charming person and a pleasure to spend time with. Barbara Wilder & Judith Perlman, New York, October 2013
It is truly a pleasure hearing from you. Kenneth and I have not stopped telling everyone what a wonderful, in depth tour you provided us during our stay in Amsterdam. I would highly recommend having you guide other visitors through "Jewish Amsterdam” as well as other selected themes to anyone visiting this beautiful, exciting city. Sincerely, Katina and Ken Manne, New York, 2013
I met Michel briefly at the hotel. He seemed quite charming and upon their return the group was exuberant about his level of expertise and knowledge of the city. Thank you for working with me on this. It seemed to be the perfect closing to our stay in Amsterdam. Laurel Seidelman, Chicago, IL, 15th October, 2013
We took a similar Context tour in Paris about 3 years ago. We realize Amsterdam is not Paris, as far as food is concerned so we had some doubts about going on this tour before we left. The Paris tour included some free sampling and we feel that for the price we paid this should have happened in Amsterdam as well. The docent was very professional, informed and interesting and we did enjoy the tour. Michael Myers, Western Springs, IL, 15th October, 2013
We were extremely pleased and interested by Michel's knowledge and ability to explain what we were seeing and we consider this to have been a most worthwhile experience. Michel was a terrific guide.....knowledgeable and personable. Bolton, September 2013
Michael - Thank you for the two great tours of the Van Gogh Museum as well as the Rijksmuseum. Your knowledge, insight, and enthusiasm were much appreciated. I would recommend anyone looking to really understand art to go for a tour with you. All the best. David V. Alhadeff, Bellevue, Washington, 31st August, 2013
Dear Michel, Thank you again for this mornings tour, I really enjoyed seeing parts of Amsterdam with you. My favorite part of the day was the story about the 12 chairs, thank you for that insight. Susan Pernick, NY, 28th August, 2013
Statt Kees Kaldenbach hat Michel Didier die Tour geführt, was aber sicher kein Nachteil war: ein ausgewiesener Kunsthistoriker mit sehr viel Fachkompetenz und der nötigen Geduld, um auch auf die Fragen von uns Kunstbanausen einzugehen. Warteschlange vor dem van-Gogh-Museum ging nicht zu unseren Lasten, Herr Didier hat den Zeitverlust ohne Weiteres hinten angehängt und eine Überstunde gemacht. Alles bestens! Werner Eichhorn, Mannheim, 24. August 2013
Just wanted to send you a brief note on behalf of me and Adele to thank you for the wonderful experience you gave us at both at the Rjiksmuseum and the Van Gogh Museum this past Summer. You brought both the paintings and the history to life for us. I was particularly moved by your passion for and knowledge of Van Gogh. You were terrific. We will be back soon and hope that you will be available to show us through the exhibits we missed. Dana Levitt, Los Angeles, CA, July 14th & 15th, 2013
Dear Michel, We would like to thank you very much for your time in guiding us through the Rijksmuseum this morning. We fully appreciate your expertise and knowledge you so willingly shared with us. After you left we were able to retrace our steps and review many of the highlights you had directed us to earlier. Additionally we took time to see the airplane and remaining sections of the museum. Our tour with you was very memorable and will remain one of the highlights of our time spent in Amsterdam. Our sincere thanks, Jodie & Patrick Browne, Houston, June 1, 2013
Dr. Kalden – Thank you for introducing us to your friend and colleague. We are grateful for the opportunity and Michel proved to be an excellent referral – as we knew he would be J We so enjoyed our brief tour.
De Kunstgeschiedenislessen van Michel Didier heb ik enkele jaren met heel veel plezier gevolgd in het WOCB in Buitenveldert. Zeer ter zake kundig weet hij op interessante en boeiende wijze alle zo uit te leggen dat iedereen het kan begrijpen en het ook aantrekkelijk blijft voor cursisten die al meer van de onderwerpen afweten. Mijn kennis van de Kunsgeschiedenis is in elk geval flink gegroeid. Op zijn eigen humoristische manier weet hij zelfs het meest zware onderwerp inzichtelijk en aantrekkelijk te maken. Mede door de prachtige foto's (dia's) die hij ter illustratie rijkelijk toont, blijft de informatie lang bij! Wanneer ik meer tijd heb zal ik zeker weer mee gaan doen. Het handige is, dat je dat op elk moment kan doen, omdat de lessen per onderwerp besproken worden. Zelfs losse lessen zijn te volgen over uw eigen favoriete onderwerp, ook handig als u de mogelijkheid tot wekelijkse lessen ontbreekt.Ook actuele tentoonstellingen in musea worden behandeld, zodat je goed geinformeerd de musea betreedt. Afgewisseld door uiteenlopende onderwerpen Van Art Deco tot architectuur. Ook het meedoen aan zijn wandelingen kan ik u aanraden! Michel, veel succes met de lessen, cursisten: veel plezier! En aan iedereen anders: meld u aan!!! Gerdi Wind, Voorzitter Kunstgroep Buitenveldert, Amsterdam, 2013
Al zooo veel prachtige lessen van je mogen krijgen. Heeel veel vakkennis; geweldig. Kitty Warnawa, Noordwijk, 2013
My husband and I had the pleasure of having Michel as our own personal art history tour guide in Amsterdam for two full days (not nearly enough) and came back to the USA with a true appreciation for all that Amsterdam museums and Squares and coffee shops can offer. Whatever the question we had, it was answered and we had a great time too!!! Peg and Bob Marcus, Carlsbad, CA, October 10, 2012
Nogmaals bedankt voor de perfecte rondleiding, wij vonden het geweldig. Wij hebben altijd opmerkingen over de Amsterdamse school door her week-end kunnen maken omdat wij een nieuwe ogen over de stadt hebben gekregen. Ik hoop dat wij snel een rondleiding mogen organiseren. Carole Mestre, Morges, Zwitserland, 2 maart 2012
Alweer een jaar voorbij van genieten van jouw interessante, soms met begeleidende muziek en met humor doorspekte lezingen. Nu op naar de volgende cursussen in het nieuwe jaar! Mimi Willems, Amsterdam, december 2013
Met erg veel genoegen hebben wij de reis naar Venetië beleefd. Vooral de gids, de heer Didier, heeft ons zoveel geleerd. Door zijn fabelachtige kennis, en de manier waarop hij die kennis aan ons overbracht, is onze reis een belevenis geworden om niet te vergeten. w. en D.C. Fokkens-Oostlander, 22 september 2000
Door omstandigheden hadden wij geen tijd en zin om onze reis naar Venetië voor te bereiden. We hebben er geen spijt van gehad om via uw organisatie te reizen. Integendeel. We waren en zijn zeer enthousiast. Dat is vooral te danken aan de plezierige en deskundige begeleiding van dhr. Michel Didier. Ik meen tevens de woordvoerder te zijn van de gehele groep namens wie ik op de laatste dag het dankwoord sprak aan dhr Michel Didier. De reis was daarom zo geslaagd omdat dhr Michel Didier professionele deskundigheid en eruditie paarde aan charme zonder dat zijn deskundigheid leed onder zijn charme. Om het concreet te benoemen: hij had zijn huiswerk uitstekend gedaan. Hij verwees naar dwarsverbanden in de cultuurgeschiedenis, wist voor iedereen moeilijke begrippen als surrealisme, kubisme en dadaïsme te verhelderen en verduidelijkte de overgang van Middeleeuwen naar renaissance op een imponerende manier. Daarbij was hij voor de groep aanwezig zonder dat hij te nadrukkelijk aanwezig was. Kortom, een bescheiden, erudiete en plezierige persoonlijkheid. Wij complimenteren u als organisatie dat u in staat bent zulke begeleiders aan te trekken. drs. G.J.M. Brenkman i.a.a. de redactie van Trouw, Kortenhoef, 20 september 2000
Wir waren mit Ihnen sehr zufrieden. Gerd Bötel, Hannover, 25 Juni 2016
Wir waren mit Ihnen sehr zufrieden. Gerd Bötel, Hannover, 25 Juni 2016
We will call on him again when next in Amsterdam!
We will call on him again when next in Amsterdam!
Bedankt!
Bedankt!
Sehr eindrucksvoll!
Sehr eindrucksvoll!
Engaging and entertaining!
Engaging and entertaining!
Excellent tour!
Excellent tour!
Thanks for another great experience!
Thanks for another great experience!
I cannot recommend Michel highly enough.  We had a great day!
I cannot recommend Michel highly enough. We had a great day!
You really have made Van Gogh come alive to me!
You really have made Van Gogh come alive to me!
Michel is a fount of wisdom on Amsterdam
Michel is a fount of wisdom on Amsterdam
The Docent was excellent.
The Docent was excellent.
All the elements of a
All the elements of a "friend" in the city.
Bijzonder veel dank voor uw grandioze rondleiding.
Bijzonder veel dank voor uw grandioze rondleiding.
Het was een zeer instructieve middag.
Het was een zeer instructieve middag.
Thank you SO much for a really fabulous morning at the museums on Saturday.
Thank you SO much for a really fabulous morning at the museums on Saturday.
The depth of his knowledge and love of his city shine through the entire walk.
The depth of his knowledge and love of his city shine through the entire walk.
He is knowledgeable about the art and artists.
He is knowledgeable about the art and artists.
A wonderful in depth tour through Amsterdam!
A wonderful in depth tour through Amsterdam!
It seemed to be the perfect closing to our stay in Amsterdam.
It seemed to be the perfect closing to our stay in Amsterdam.
He was very professional, informed and interesting and we did enjoy the tour.
He was very professional, informed and interesting and we did enjoy the tour.
Michel was a terrific guide.
Michel was a terrific guide.
I would recommend anyone looking to really understand art to go for a tour with you. All the best!
I would recommend anyone looking to really understand art to go for a tour with you. All the best!
I really enjoyed seeing parts of Amsterdam with you.
I really enjoyed seeing parts of Amsterdam with you.
Ein ausgewiesener Kunsthistoriker!
Ein ausgewiesener Kunsthistoriker!
Thank you for the wonderful experience!
Thank you for the wonderful experience!
Our tour with you was very memorable and will remain one of the highlights of our time spent in Amsterdam.
Our tour with you was very memorable and will remain one of the highlights of our time spent in Amsterdam.
We enjoyed our tour
We enjoyed our tour
Mijn kennis van de Kunstgeschiedenis is flink gegroeid!
Mijn kennis van de Kunstgeschiedenis is flink gegroeid!
Heeel veel vakkennis; geweldig!
Heeel veel vakkennis; geweldig!
We had a great time, thank you!
We had a great time, thank you!
Perfecte rondleiding!
Perfecte rondleiding!
Zeer interessant, leerzaam en vol humor
Zeer interessant, leerzaam en vol humor
Een belevenis om niet te vergeten!
Een belevenis om niet te vergeten!
Professionele deskundigheid met charme!
Professionele deskundigheid met charme!